Het Bergens Koor tijdens concert in de Ruïnekerk te Bergen

Aanvang 15:00 u. Kerk open om 14:30 uur

De Ruïnekerk in Bergen

A la Recherche du Temps Perdu

Een Frans programma met de nadruk op herinnering, jeugd, liefde en toekomst.

Dit concert is geïnspireerd door het thema ‘A la recherche du temps perdu’. De zangstukken in de Franse taal hebben elk een relatie tot dit veelomvattende thema. Een gebeurtenis, een voorwerp, een geur of een smaak kunnen herinneringen oproepen uit een recent of ver verleden. In het gelijknamige boek van Marcel Proust is het b.v. de smaak van een schelpvormig Madeleine cakeje dat een herinnering oproept aan een bezoek van de verteller aan een tante. Een hele wereld vol herinneringen gaat plotseling open naar aanleiding van een enkel voorval.

De gekozen zangstukken van dit concert roepen elk op hun eigen wijze een herinnering op. In ‘Douce Memoire’ van de componist Albert de Klerk speelt een zoete herinnering aan voorbije vreugde een rol en in ‘Mille Regrets’ van Josquin des Prez wordt spijt betuigd over een verloren liefde. In ‘Vois sur ton chemin’ uit de film ‘Les Choristes’ wordt de aandacht gevestigd op de vreugde uit de kinderjaren die maar al te snel voorbij gaan. In het op toon gezette gedicht van Victor Hugo ‘Les Djinns’ staat de komst en de verdwijning van dreigende tegenkrachten centraal: alles gaat voorbij, ook de meest donkere nacht wordt tot een herinnering. Verder zal ook het gevoelige ‘Cantique de Jean Racine’ klinken op muziek van Gabriel Fauré.

Het geheel staat onder leiding van Ellen Verburgt.

Elk jaar geeft Het Bergens Koor een mooi concert in de "Ruïnekerk" in Bergen NH. Het concert heeft altijd een feestelijke sfeer en toont het resultaat van een jaar lang ijverig en met veel plezier repeteren en voorbereiden.

Voor de concerten worden instrumentale solisten gevraagd Het Bergens Koor te begeleiden. Behalve voor de begeleiding van het koor zorgen zij voor een bijzonder muzikaal intermezzo.

Dit jaar zullen dat zijn:

Annemarie Ruiters, piano

Anke Buringa, fluit.